شیک‌پوشی به سبک مالان برتون؛ تلفیق چرم و تور، کلاسیک و مدرن

چرم تجسم «یین و یانگ، تعادل میان نرمی و قدرت» است

مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ مالان برتون در پاریس/ ایندیپندنت فارسی

مالان برتون، طراح مد تایوانی‌الاصل، در فصل بهار و تابستان ۲۰۲۵ با ارائه دو مجموعه در حاشیه هفته‌ مد‌های نیویورک و پاریس، بار دیگر تسلط و نوآوری‌اش را در دنیای مد به رخ کشید.

در این دو رویداد، او مرزهای طراحی‌های خود را جابه‌جا کرد و تعادل میان مد کلاسیک و مدرن را به نمایش گذاشت. از چرم با رنگ‌های خنثی در نیویورک گرفته تا تلفیق مواد اولیه متفاوت در پاریس، برتون نشان داد که چرا نام او همواره با طراحی‌های جسورانه و منحصربه‌فرد همراه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه آماده پوشیدن او در نیویورک با انتخاب‌ رنگ‌‌های صورتی کمرنگ، خاکستری روشن و کرم، تصویری از ظرافت زنانه را با جنبه‌ای مدرن از قدرت ترکیب کرده بود. او در این نمایش، بیشتر از چرم به‌عنوان عنصر اصلی بهره برد و این ماده را که اغلب یادآور جذابیت مردانه و قدرت است، با نگاهی تازه در لباس‌های زنانه به کار گرفت.

برخلاف مجموعه‌های قبلی برتون که بیشتر بر مد فاخر و رسمی تمرکز داشتند، این مجموعه آماده پوشیدن حس آزادی بیشتری را القا می‌کرد؛ ترکیبی ماهرانه از مد خیابانی و سبک لوکس.

مالان برتون در هفته مد پاریس، رویکردی متفاوت‌ پیش گرفت و در فضای لوکس هتل وستین پاریس وندوم، مجموعه‌ طرح‌هایی را به نمایش گذاشت که چرم را با پارچه‌های مختلف از تور تا ساتن، ترکیب می‌کرد. این نمایش، به نوعی بازنمایی تقابل میان ظرافت شرقی و قدرت غربی بود. استفاده از پارچه‌های شفاف در کنار چرم‌های ضخیم و پرداخت‌های مدرن، نشان‌دهنده تسلط او بر هنر تلفیق مواد اولیه با هویت کاملا متفاوت است.

در مصاحبه‌ای که ایندیپندنت فارسی با مالان برتون داشت، او از الهام‌ها، فلسفه طراحی و دیدگاه‌هایش درباره مد و فرهنگ صحبت کرد. برتون، سفیر فرهنگی تایوان که در عرصه کارگردانی فیلم و موزیک‌ویدیو نیز نام‌آور است، با اشتیاق و علاقه، ایده‌های پشت هر طرح را تشریح کرد. آنچه از این گفت‌وگو دریافتیم، نمایانگر آن است که برای برتون، مد تنها یک صنعت یا حرفه نیست، بلکه ابزاری است برای بیان عمیق‌ترین احساسات و ایده‌های انسانی.

به‌عنوان طراحی متولد تایوان که در دنیای مد غرب تاثیر چشمگیری داشته‌اید، تاثیر شرق و غرب را چگونه در کارتان ترکیب می‌کنید و بیشتر از چه الهام می‌گیرید؟

تکامل بشر، بافت‌های زیبای زمین، طبیعت، انسانیت، موسیقی و نور الهام‌بخش من‌اند. آنچه بیش از همه الهام‌بخش من است، زیبایی درون است و اینکه این زیبایی برای انسان به تصویر کشیده شود؛ زیبایی قلب، ذهن، خود فرد و مهربانی.

در تازه‌ترین مجموعه شما، از چرم زیاد استفاده شده است. دلیل این انتخاب و نظرتان را در مورد جایگاه چرم در روند مد معاصر برایمان بگویید.

استفاده از چرم برای من نمادی از زره است؛ محافظت از جسم، قلب و ذهن. من از چرم به‌عنوان «یین و یانگ، تعادل میان نرمی و قدرت»، استفاده می‌کنم. چرم یکی از کاربردی‌ترین مواد فصلی است که در سراسر سال می‌توان از آن استفاده کرد.

بسیاری از زنان در ایران به‌ دنبال راه‌هایی‌اند تا خود را از طریق مد ابراز کنند. به نظر شما، زنان چگونه می‌توانند فردیت خود را در مد حفظ کنند، به‌ویژه در محیط‌هایی که رعایت برخی قوانین پوششی اجباری است؟

سادگی رنگ، بافت، نقش و استفاده از پارچه‌ای زیبا همیشه می‌توانند کاربردی باشند، حتی اگر رعایت قوانین پوششی خاص اجباری باشد. هدف من همیشه خلق گزینه‌هایی بوده است که برای تمام فرهنگ‌ها و محیط‌ها مناسب باشند.

به‌عنوان سفیر حسن‌نیت تایوان، این موقعیت چگونه بر مشارکت شما در سیاست اثرگذار بود و نظرتان درباره حمایت دولتی از رشد مد، هنر و فرهنگ چیست؟ آیا در این زمینه تجربیاتی شخصی دارید؟

تجربه من در ترویج مد در تایوان و بر پلتفرم جهانی مثبت بوده است. ما رویدادهای مد در نیویورک راه‌اندازی کردیم و من به‌شخصه آثارم را در لندن، پاریس، اتریش، بحرین، کالیفرنیا، استرالیا و چین معرفی کردم. همچنین این افتخار بزرگ را داشته‌ام که با همراه با مردم محلی تایوان برای معرفی صنایع دستی تلاش کنم. در رویدادهایی مانند هفته مد تایپه و در بسیاری از دانشگاه‌ها و سفارتخانه‌های جهان، سخنرانی‌ کرده‌ام، به این امید که این معرفی زیبایی نسل جدید مد تایوان را در معرض دید جهان قرار دهد.

آیا تجربه‌ای دارید که نشان دهد چگونه این ارتباطات فرهنگی می‌تواند به توسعه هنری و حتی اقتصادی بینجامد؟

بله در همین راستا، فیلمی ساخته‌ام که برنده جایزه شد و حتی در پارلمان بریتانیا سخنرانی کرده‌ام. من معتقدم مد صنعتی متنوع با جنبه‌های گوناگون است که با تمام ابعاد بشریت ارتباط پیدا می‌کند. مد تاثیرگذارترین صنعت جهان است.

مجموعه‌های نیویورک و پاریس امسال بار دیگر تاکیدی بر دیدگاه هنری مالان برتون بود. او با جسارت و خلاقیت توانست مد را به عرصه‌ای از بیان هنری و فرهنگی تبدیل کند که نه‌تنها سبک‌های قدیمی را زنده نگه می‌دارد، بلکه با تفسیر دوباره و نوآورانه آن‌ها، آینده‌ای متفاوت برای این صنعت ترسیم می‌کند.

پیام او در این خلاصه می‌شود که مد باید ابزاری برای بیان هویت باشد و نه‌ اینکه تنها به آراستن ظاهر محدود باشد.

بیشتر از مُد و زیبایی